woensdag 26 oktober 2011

skool

vandaag is een belangrijke dag :) het is de eerste dag in mijn leven dat ik een hele dag op een Afrikaanse skool ben gewees!! leuke he?
ik heb geen foto's maar wel verhalen ...
vanochtend ging om 6.20 u de wekker.. best vroeg he? om 7.30 waren we ong. op school! (handig jôh je wordt gewoon lekker met die auto gebracht) na heel veel drukkies te hebben gekregen. (drukkies zijn knuffels die geven ze hier als begroetting) ging de psalms-boeken-pak-bel. die bel gaat en iedereen loopt dan naar zijn of haar tas en pakt daar het psalm boek uit. we hadden opening van juffrouw Carli  ookal zn gewoonte ze noemen leraren gewoon bij hun voor naam. Daarna hadden we NatuurWetteskappe een soort van bio en natuurkunde door elkaar wat we precies gedaan hebben ben ik vergeten :) toen Engels, gelukkig was het toen pauze. Naar de pauze was het  Tegnologie toen afrikaans. eigenlijk is dat best handig.. daar heb ik wat aan met mijn baie sleg uitspraak.. toen de tweede pauze daarna EBW in de kerk zaal omdat het zo warm was. Daarna wiskunde de leraar was er alleen niet maar toch moesten we het maken.. (tja je vliegt niks voor niks naar de andere kant van de wereld.. aparte gewoontes hoor) en toen het vak waar Ilse al vanaf vanmorgen twintig over 6 naar uit keek: kuns en kultuur! voor mij iets minder geslaagd maar ja. alhoewel ze hebben wel veel leukere opdrachten dan in Nederland! verder moesten we gelijk uit school naar kategesasie.. en wonder boven wonder ik snapte het!! YESYESYES heeft die Afrikaanse les toch nog geholpen. Ilse is nu aan het leren en ik ben dit aan het typen.. straks gaan we "liefs uit.." kijken op het BVN kanaal. Ik weet niet wat het is nie maar toen ik gisteravond aan Ilse vroeg wat gaan we doen morgen was het: Kuns en Kultuur enne liefs uit kijken!! Dus dat sal vas reg kom!
na dit lange verhaal vergeet ik nog steeds iets.. gister zijn we weer naar de unie gebouwen gewees alleen dan nu in het donker. Wauw wat is dat mooi. al die ligies super super!
over 3 dagen zijn we in Kruger!!! ja dan zijn we er al! vrijdag ochtend om zes uur rijden we. ik ga gewoon op vakantie op vakantie.. nice!!

dinsdag 25 oktober 2011

unie gebouwen

sorry nu ik deze foto plaats zie ik dat hij scheef is.. maar dit zijn dus onze mooie school uniformen.
gister was het maandag :) 's ochtends om half 7 ging de wekker.. we moesten naar school... eigelijk had ik iets beter moeten na denken, en even moeten bedenken dat het niet zo slim is om gelijk al naar school tegaan. maarja al doende leert men. Na het tweede les uur ben ik flauwgevallen.. dat was niet zo bijster slim. Gelukkig waren er hele lieve tanties!  gelukkig is nu alles weer goed hoor dus don't worry!!
's middags zijn we naar de unie gebouwen gewees! eigelijks klinkt dat heel anders dan dat het is. Het is echt super! we waren daar ongeveer 2 uur kort, op mijn fototoestel konden nog 86 foto's en die waren allemaal gemaakt toen we weer weg gingen! En nog had ik nog lang niet alles gezien! (je kan wel bedenken hoe ze mij hier kennen.. met een knal rode camera voor mn neus.. :))






en dit is nog maar een pietsiebeetje! echt super mooi! boven aan zaten allemaal zwarte afrikanen met hun kraampjes met allemaal mooie handgemaakte spullen. Je zou alles van ze willen kopen om hun te helpen. Ze zitten daar zo vriendelijk en vragen heel netjes: how are you? wat volgens Ilse zoiets als hallo betekend. zucht. je vliegt naar de andere kant van de wereld en je komt op het vliegveld aan waar alles nog het zelfde lijkt. Loop je door een straat lijkt het net als je in twee verschillende werelden loopt! Aan de ene kant van de straat zie je zwarte Afrikanen met afval slepen om zo maar iets te kunnen verdienen om hun gezin te onderhouden. Aan de andere kant van de straat zie je allemaal grotte huizen met hele hoge hekken ervoor. Twee werelden in een straat! bizar!  
ondanks dat heftige kan je hier haast niet anders dan genieten!
Ilse liet mij gister dit stukje lezen:
" Alles in Zuid-Afrika is conforterent van liefde tot geweld, van taal tot popmuziek, van musea tot armoe. het is een emotioneel bombardemet! nou daar ben ik het helemaal mee eens! maar gelukkig zijn niet alle bombardmenten fout! Deze is heerlijk!!!

zondag 23 oktober 2011

ek is er

allereerst iedereen baie dankie voor die reacties, smsjes en  mailtjes! super leuk! wordt ik eindelijk nog eens popie jopie hoe vind je die??
maar jullie willen natuurlijk weten hoe het hier is?
nou in een woord GEWELDIG!  er zijn nog wel veel meer woorden voor te bedenken! tis hier super lekker warm! prachtig uitzicht naar de geweldige magalies berg! supersupersuper!
en ja het is natuurlijk super gezellig hier! baiebaiebaie olik! mijn stem is al bijna hees van al het kletsen hier.
wauwwauwwauw!
ik heb al kennis gemaakt met de meiden bij Ilse uit de klas! dat was op zich wel super leuk maar dat Afrikaans is best nog moeilijk... nouja als ze maar en bikkie stadiger praat dan lukt het wel!
vanmorgen was ik ook nog naar de kerk gewees, ik kon het heel goed verstaan (daar was ik best wel fier mee :)) wat blijkt nou.. is het een nederlandse dominee die dus nog maar half afrikaans kan :) haha
en voor tante Annemarie:
ik ben hier met het vliegtuig gekomen :)
en Daan ik heb even aan mijn vriendin gevraagd of hier ook tijgers zijn.. maar die komen hier niet voor.. olifanten wel :)
ik ga nu snel onder de sproeier wat het is hier heerlijk warm!
(zal wel anders zijn voor jullie he? in de koude winter bij de kachel)

vrijdag 21 oktober 2011

1 dagje!

dit wordt mijn blog met mijn belevenissen in Zuid-Afrika. zodat ik niet de helft vergeet te vertellen aan de mensen die er naar vragen :) en zo dat jullie lekker mee kunnen genieten: van het heerlijke weer, de mooie natuur, het geweldige krugerpark, de super mooie uniformen en natuurlijk al het ander leuks.
misschien houd ik het blog wel langer... wie weet.
morgen om deze tijd vlieg ik samen met mijn onbekende medepagasiers in de boeing 777 ergens boven in de lucht.  raar idee. overmorgen rond deze tijd zit ik aan de koffie bij Ilse en praten we onze mond stuk! heel raar idee. overovermorgen rond deze tijd heb ik een hele dag op een afrikaanse school er opzitten en fiets ik samen met Ilse bergopwaarts weer naar huis. nog raarder idee.
wat een geweldige dagen gaan dat worden! (ik hou van raar) en dat is nog maar de eerste 3 dagen! er komen er nog 18! wauww!