donderdag 12 september 2013

De lucht weer in

letterlijk, dit blog en daarmee ook ik. we gaan de lucht weer in ;)
wauww, wat ben ik gezegend om voor de tweede keer naar dit geweldige land te mogen reizen! Geweldig!
en ook dit keer is het weer te proberen om jullie met mijn hoofdletterloze, verkeerd gespelde, grammaticaal slechte maar overenthousiaste verhaaltjes op de hoogte te houden en mee te laten genieten ;)
het worden dit keer verhaaltjes zonder foto's omdat ik ga filmen. veel filmen, alles filmen. en of het uberhaubt verhaaltjes worden kan ik niet met zekerheid zeggen! wat ik zo hier en daar te horen krijg is dat ik de energie van een kudde olifanten nodig heb die net de hele savanne leeg hebben gegeten, als ze daar dan geen buikpijn van krijgen natuurlijk. dus misschien heb ik helemaal geen tijd om te schrijven. sorry dan alvast. ik ga hard mn best doen om het wel te doen want het is wel erug leuk (:
morgen is het gewoon zover. iets waar ik dagen lang voor heb gewerkt, iets waar ik mijn linkerringvingervingerafdruk voor heb afgestaan, iets waar ik zo lang samen met Marjan naar heb uitgekeken :) MIJN vliegtuig stijgt op. en hij vliegt. wiehoeeee. en hij land ook weer, in cairo. en dan stijgt ie gelukkig ook weer op. en hij landt weer. in JOHANNESBURG!!

a life changing experience!

maandag 14 november 2011

Thuis

Thuis.
Nu is het meisje dat in Zuid-Afrika was, weer een gewoon Nederlands meisje,
Nu is het blog van het meisje dat in Zuid-Afrika was, weer een gewoon blog,
Nu is het meisje dat eerst heerlijk warm was, bitter koud.
Nu ben ik dus thuis. 
Wat een geweldige ervaring was dit! 
Wat heb ik enorm genoten van: 
* bij Ilse zijn
* de natuur
* de zon
* al het andere dan Nederland
* de taal
* het landen van het vliegtuig in Johannesburg
* het op blote voeten lopen
* het wakker worden van de zon door de gordijnen heen (al rond 6 uur)
* van jullie reacties op mijn blog en van het bloggen zelf ook ;)
* de sterren
* het onwijs veel kletsen en praten met Ilse
* het altijd buiten zijn
en van nog duizend dingen meer. Dat ga ik maar allemaal niet op noemen duurt zo lang tot je dan eindelijk eens aan het eind bent he?
Op dit moment zit ik voor de kachel met mijn winterjas aan. Waarom ik die aan heb weet ik ook niet. Ik kwam uit catechisatie en ben hem gewoon vergeten uit te doen denk ik ;)
Vandaag had ik gewoon weer Nederlandse school.. Wat een mega gebouw hebben wij zeg, en veel mensen, en wauw wat heerlijk om alles weer letterlijk te verstaan! Dat Afrikaans verstond ik wel maar gewoon Nederlands is toch wat makkelijker! 

Bedankt voor jullie mee lezen en reacties! Dat vond ik echt super leuk.

woensdag 9 november 2011

Schoolloos

Vandaag ben ik schoolloos! Jammer genoeg alleen vandaag... En helemaal loos was het ook niet... ik ben vanochtend om half 8 kei hard gaan huiswerken om het huiswerk voor Nederland af te krijgen. Om half 12 had ik gelukkig alles gedaan.. Of het ook in mijn hoofd is blijven zitten is maar de vraag maar mn best heb ik in iedergeval wel gedaan! Dit weekje word denk ik een beetje een uitrust weekje. Ilse moet kei hard leren voor haar eksamens! Ik vind dat echt knap van haar alles in het Afrikaans leren.. lijkt me best lastig! Nederlands leren lukt al bijna niet (bij mij dan..) maar goed vandaag ben ik schoolloos dus ook geen gezeur over school! Ik ga jullie even lekker jaloers maken door te vertellen dat het hier echt geweldig weer is! dus bij deze: het is hier echt geweldig weer rond de 30 graden!
Gister hebben we echt Afrikaans eten gegeten.. Namenlijk bobotie (zo spreek je het uit.. of je het zo schrijft weet ik niet) en tja wat moet je daar nou over zeggen.. De Afrikaanners houden echt van zoet.
Toen Ilse en ik dinsdag uit school kwamen reden we gelijk door naar het waverly (winkelsentrum) want Ilse had daar vrijdag denk ik hele leuke slipperschoenen gezien ( haar slippers zijn door Brad als maaltijd gebruikt) We kregen ook de opdracht om nog ff bij de chekkers boodschappen te halen voor de bobotie van die avond. Als we bij de kassa staan zie ik een mevrouw aan het einde van de band staan ik denk  hee wat doet die daar.. maar ja we doen maar gewoon netjes zo als het hoort. Als alles afgerekent is wil ik de boodschappen in de tas doen (ik vond al dat die net genoemde mevrouw mij raar aan keek.. ik maar netjes geknikt..) houd die mevrouw alle boodschappen vast een knikt naar mn tas..Ik kijk haar raar aan.. zegt Ilse tegen mij je moet die tas aan haar geven.. hûh dat ik ik toch zelf ook wel.. Ilse zegt: dat is haar baan! ohh ja dat was ik vergeten ze hebben hier echt voor alles een baan.. zelfs voor het inpakken van een krop sla en 2 zakken bolletjes in de winkel tas..
ach ja ik was al zo rood van verbrand zijn dat toch haast niemand het meer zag :)

maandag 7 november 2011

van alles en nog iets

Eigenlijk zijn er deze dagen niet zo heel veel grote bijzondre dingen gebeurt geloof ik ;) Maar wel allemaal leuke dingentjes! Donderdag hadden de andere Hollanders (die van de uitwisseling) een soort afscheids speech. Wat was dat leuk om lekker heerlijk alles in je eigen taal te horen! Het Afrikaans verstaan ik wel een beetje maar nog niet alles.. Donderdag middag zijn we gelijk toen de bel ging ons in de badkamer (zo noemen ze de wc's) gaan verkleden om naar het voortrekker monument te gaan. Er was die dag ook nog een collega (of zo) van mnr Drijfhout die ook wel daar heen wou. Ilse en ik dachten dat het proppen zou worden in de 7 persoons auto met 9 mensen.. maar het viel mee. Toen we bij de auto kwamen zat daar alleen de collega, mnr Drijfhout en Christianne in.. dus er was nog genoeg plek.. zelfs voor Ilse haar mega school schoenen (tjaa die zijn nou eenmaal enorm) ik zal even kijken waar ik mijn usb stickie met foto's heb neergelegt.. ik dacht dat ik hem mee genomen had maar dat was dus niet zo.. :)
Dat gebouw is echt enorm!! we zijn helemaal tot boven in geklomen! Daar kon je vanaf boven hele maal naar beneden kijken. Echt mega vet!
Vrijdag hadden we weer skool.. maar deze keer was er wel iets super leuks van gemaakt! De uitwisselingsmensen waren voor het laats op skool en daar was door alle graad 11's iets super leuks van gemaakt! 's ochtends was er met de hele skool boeren sport (oftewel gewoon spelletjes!) en omdat de skool zo klein is (120 leerlingen) was dat echt super gezellig! Touwtrekken met de hele skool jongens tegen de meisjes! En rara wie heeft er gewonnen? De MEISJES natuurlijk!!! Aan het einde van de spelletjes moesten we met zn alle op het gras gaan zitten en luisteren naar de hoofdadjunkt ik dacht ohh nee help krijgen we weer zn speech in het Afrikaans waar je de helft niet van begrijpt.. maar dat viel heel erg mee! Een meisje uit graad 11 kwam naar voren en vroeg alle Hollander oohh nee Nederlanders :) naar voren. Ik dacht ooh dat is vast van de uitwisseling hoef ik gelukkig niet.. Opeens hoor ik: Thirsa ook, Thirsa ook, Thirsa ook... oeepss... Moest ik toch nog met mn hoofd voor de hele skool. Ik kreeg een tasje in mijn handen gedrukt met allemaal lekker Suid-Afrikaanse dingen erin! Als bedank dat ik was kom kuier! zo lief! Daar wil ik wel met mn hoofd voor de hele skool gaan staan hoor :) Daarna gingen we met de hele skool psalm zingen en muffins uitdelen in het ouwetehuis! Super leuk hoe al die mensen reageren: "ach kind heel erg bedankt ik was vandaag in een dipje maar nu nie meer hoor" (vertaald uit het Afrikaans)  "baie baie dankie" "wat zingen jullie prachtig" er was zelfs een mevrouw die moest huilen!
's middags naar skool gingen we naar de kinderclub van de zending. Geweldig alle enthousiaste kinderen! Uit volle borst engelse liedjes zingen! De leidster vroeg aan een jongentje (een jaar of 4) waar hij voor wou danken: "dat papa deze week smarties heeft gegeven en ook nog een stukje watermeloen" Tja toen had ik wel koelelementen nodig anders smolt mijn hart helemaal foetsie!
zaterdag was het 5 november.. de dag dat mijn vader echt oficeel een oude bok was geworden!! GEFELICITEERD als nog hoor! ´s ochtends heb ik te ere van zijn verjaardag een ochtendduik genomen in het zwembad! Zelfs buiten ontbeten in bikini! Rond 10 uur gingen we (Ilse, haar moeder en ik) naar groenkloof om ja je raad het nooit: paard te rijden! uber hip ik heb gewoon paardgereden in mn uppie op zn beest.. Super stoehoeer! Ik had een super lief paard allen vergat het beesie soms dat ik er ook nog op zat.. (en ik zat niet zo goed opteletten) en dat heeft me een paar stukkies knie gekost :)  `s middags heb ik nog met zo wat de hele famillie geskypet! super gaaf! Zo raar om je eigen huis dan te zien en er zelf niet te zijn. Zondag was er niet zo bijster veel gebeurd. `s ochtends in de kerk een geloofsbelijdenis van jong mense en dat ging er echt wel heel anders aan toen dan in Nederland. Veel minder persoonlijk en blij. We hadden een echte Afrikaanse dominee en jaaa die kon ik verstaan!!! WOEHOEE
Dan zijn we nu bij de maandag aan gekomen :) een echte recorddag! nml: het was mijn eerste hele maandag op een Afrikaanse skool, ik heb mijn eerste echte sw les gehad, ik heb voor het eerst van mij leven een echte berg beklomen, er is al meer dan 1000 keer op mijn blog gekeken en vandaag heb ik de laatste malaria pil in genomen!! Het trots ben ik nog op het berg verhaal! We zijn helemaal naar de top van de magalies berg geklomen!! En leuke souveniers dat ik mee gekregen heb joh: allemaal dorings, blauwe plekken en krassen! En tja toen was aan dit ellenlange verhaal ook eindelijk een eind gekomen. Ik zal nog even de beloofde cheeta posten:
en ja toen zat ie weer op zn kop..

sorry de foto is echt mislukt!

woensdag 2 november 2011

Krüger en meer..

vrijdag tot maandag waren wij in Krüger, nou ja een park net onder Krüger. dat was echt top! heelheelheel veel dieren gezien. van olifanten tot kuddes buffels en nog heel veel meer!
wij zaten dus in een huisje net onder het Krüger, dat huisje staat ook in een soort wildtuinpark, en om dat huisje scharelden nog wel eens dieren! Super vet toch? zondag avond kwamen er gewoon 4 zebra's op bezoek..

op een gegeven moment moesten we ze zelfs een beetje weg jagen omdat ze te dicht bij de eettafel kwamen:)
Maandagochtend waren Ilse en ik al buiten het was rond 6 uur denk ik toen er zomaar dit beest:  ik heb alleen geen idee hoe het heet.. (Ilse heeft me het al tig keer vertelt maar ik vergeet het steeds weer... het komt in de richting van: knoedoe)
ook kwamen er vlakvarkies ( dat zijn soort varkens allen dan nog ehh minder mooi..) die beesten eten letterlijk alles. Ilse en ik hadden cupasoup die niet zo heel geslaagd was ( eigelijk gewoon niet lekker..) die hebben we in een bak gedaan met water en voor die beesten neer gezet en hap slik weg was de soep...
zaterdag en zondag zijn we door krüger gereden:






en dit was nog maar een miniebeetje.. we hebben zelfs een leeuw gezien! alleen was die een beetje te verweg om een foto van te maken... jammer!
Dinsdag gingen we weer naar school. dat was een beetje rare dag. het eerste uur hebben we wiskunde en die vrouw gaat baie vinnig! Dus heb ik maar de hele les bij geslapen.. de les daarna hadden we kuns en kultuur.. ik heb maar model gestaan voor Ilse haar tekening..:) Daarna moesten we naar de kerk (die zit aan de school vast of andersom dat weet ik niet) in de kerk werd dit keer niet gepreekt, er kwam een mevrouw langs met dieren.. valken, uilen en ook nog een cheeta! dat was op zich wel leuk, maar de mevrouw vertelde alles in het engels.. en aangezien mijn engels op niveau op het punt: hello, i'm Thirsa. is blijven hangen werd dat niet zn heel groot succes. Ik heb wel foto's gemaakt maar die staan nog op de camera en ze zijn niet echt goed gelukt.. dit verhaal duurde ongeveer 1 lesuuur. De rest van de dag was ook raar.. 1 les uit val maar als je uit val hebt in S-A moet je in het lokaal blijven en stil zijn.. we hebben met de hele klas maar weerwolven gespeeld.. dat heeft op zich ook wel wat!
Vandaag hadden we een uitstappie naar het planitaruim. We hadden eerst 2 lessen. Daarna gingen we met alle graad 8s en 9s in een groote wiebelbus op weg naar Johannesburg. Daar aan gekomen moesten we netjes in een rij naar binnen. Het was wel heel mooi daar maar alles werd wederom weer in het Engels vertelt en omdat mijn Engels nog steeds op het punt: "hello i'm Thirsa" haakt was het ook wel een beetje saai...
We waren wel mooi een half uur vrij.. en aangezien we het niet zo op het wachten hadden zijn we maar al vast gaan lopen:) halver wege kwamen we meneer Drijfhout tegen en zijn we mooi weer verder gereden :)
vanmiddag zijn we nog naar een heel groot winkelcentrum geweest! super gezellig en lekker :)
maar ik ga nu stoppen wat ik moet eten!
(de foto's van de cheeta komen vast nog wel een keertjeXD)

woensdag 26 oktober 2011

skool

vandaag is een belangrijke dag :) het is de eerste dag in mijn leven dat ik een hele dag op een Afrikaanse skool ben gewees!! leuke he?
ik heb geen foto's maar wel verhalen ...
vanochtend ging om 6.20 u de wekker.. best vroeg he? om 7.30 waren we ong. op school! (handig jôh je wordt gewoon lekker met die auto gebracht) na heel veel drukkies te hebben gekregen. (drukkies zijn knuffels die geven ze hier als begroetting) ging de psalms-boeken-pak-bel. die bel gaat en iedereen loopt dan naar zijn of haar tas en pakt daar het psalm boek uit. we hadden opening van juffrouw Carli  ookal zn gewoonte ze noemen leraren gewoon bij hun voor naam. Daarna hadden we NatuurWetteskappe een soort van bio en natuurkunde door elkaar wat we precies gedaan hebben ben ik vergeten :) toen Engels, gelukkig was het toen pauze. Naar de pauze was het  Tegnologie toen afrikaans. eigenlijk is dat best handig.. daar heb ik wat aan met mijn baie sleg uitspraak.. toen de tweede pauze daarna EBW in de kerk zaal omdat het zo warm was. Daarna wiskunde de leraar was er alleen niet maar toch moesten we het maken.. (tja je vliegt niks voor niks naar de andere kant van de wereld.. aparte gewoontes hoor) en toen het vak waar Ilse al vanaf vanmorgen twintig over 6 naar uit keek: kuns en kultuur! voor mij iets minder geslaagd maar ja. alhoewel ze hebben wel veel leukere opdrachten dan in Nederland! verder moesten we gelijk uit school naar kategesasie.. en wonder boven wonder ik snapte het!! YESYESYES heeft die Afrikaanse les toch nog geholpen. Ilse is nu aan het leren en ik ben dit aan het typen.. straks gaan we "liefs uit.." kijken op het BVN kanaal. Ik weet niet wat het is nie maar toen ik gisteravond aan Ilse vroeg wat gaan we doen morgen was het: Kuns en Kultuur enne liefs uit kijken!! Dus dat sal vas reg kom!
na dit lange verhaal vergeet ik nog steeds iets.. gister zijn we weer naar de unie gebouwen gewees alleen dan nu in het donker. Wauw wat is dat mooi. al die ligies super super!
over 3 dagen zijn we in Kruger!!! ja dan zijn we er al! vrijdag ochtend om zes uur rijden we. ik ga gewoon op vakantie op vakantie.. nice!!

dinsdag 25 oktober 2011

unie gebouwen

sorry nu ik deze foto plaats zie ik dat hij scheef is.. maar dit zijn dus onze mooie school uniformen.
gister was het maandag :) 's ochtends om half 7 ging de wekker.. we moesten naar school... eigelijk had ik iets beter moeten na denken, en even moeten bedenken dat het niet zo slim is om gelijk al naar school tegaan. maarja al doende leert men. Na het tweede les uur ben ik flauwgevallen.. dat was niet zo bijster slim. Gelukkig waren er hele lieve tanties!  gelukkig is nu alles weer goed hoor dus don't worry!!
's middags zijn we naar de unie gebouwen gewees! eigelijks klinkt dat heel anders dan dat het is. Het is echt super! we waren daar ongeveer 2 uur kort, op mijn fototoestel konden nog 86 foto's en die waren allemaal gemaakt toen we weer weg gingen! En nog had ik nog lang niet alles gezien! (je kan wel bedenken hoe ze mij hier kennen.. met een knal rode camera voor mn neus.. :))






en dit is nog maar een pietsiebeetje! echt super mooi! boven aan zaten allemaal zwarte afrikanen met hun kraampjes met allemaal mooie handgemaakte spullen. Je zou alles van ze willen kopen om hun te helpen. Ze zitten daar zo vriendelijk en vragen heel netjes: how are you? wat volgens Ilse zoiets als hallo betekend. zucht. je vliegt naar de andere kant van de wereld en je komt op het vliegveld aan waar alles nog het zelfde lijkt. Loop je door een straat lijkt het net als je in twee verschillende werelden loopt! Aan de ene kant van de straat zie je zwarte Afrikanen met afval slepen om zo maar iets te kunnen verdienen om hun gezin te onderhouden. Aan de andere kant van de straat zie je allemaal grotte huizen met hele hoge hekken ervoor. Twee werelden in een straat! bizar!  
ondanks dat heftige kan je hier haast niet anders dan genieten!
Ilse liet mij gister dit stukje lezen:
" Alles in Zuid-Afrika is conforterent van liefde tot geweld, van taal tot popmuziek, van musea tot armoe. het is een emotioneel bombardemet! nou daar ben ik het helemaal mee eens! maar gelukkig zijn niet alle bombardmenten fout! Deze is heerlijk!!!